Tuesday, March 1, 2011

Tentang Coklat Si Hitam Manis !

hello readers. how was your day today? memandangkan sekarang ni aku tengah midsem break so kerja aku online sahaja lah. tadi sambil dok study suddenly mak aku datang dekat aku. ingat ape hal la tadi. "along nak coklat ?" hah? terpinga-pinga kejap.mana datang pulak cekelat..haihh. "mana cekelat nya mak. meh la sikit" dalam hati spoiled diet aku je..huhu..

mana la daya aku nak tolak kau wahai si cekelat idaman hati.
 ayat mintak lempang..ishh

*********
sumpah sedap coklat ni. makan punya makan (dah nak abis aku kerjakan toblerone tu) tetiba aku terfikir 'coklat ni menggemukkan ke ?' 'berapa lah kolestrol coklat ni agaknya..gemok gemok..haihh'.
so kat sini aku nak share some info pasal coklat kesukaan ramai ni. tak kisah la coklat apa pun.kalau da namanya pun coklat mesti semua orang suka. ada ke yang tak suka?

 Tentang coklat :
1. Kajian menunjukkan coklat sebenarnya tidak menggemukkan. kenapa? kandungan lemak dalam coklat adalah dari lemak koko. lemak koko adalah lemak tumbuhan atau lebih dikenali sebagai lemak sayuran. 36% dari lemak koko boleh dipanggil "good fat". 
coklat yang kita suka atau budak kecik makan sebenarnya adalah COKLAT TENUSU. sebab tu bila kita makan rasa sedap je. macam tak nak berhenti pun ada.
info : http://www.allchocolate.com/health/nutrition/fats.aspx

2. theori saintis mengatakan tumbuhan mengandungi antioxidant secara neutral. ini untuk mengurangkan kita daripada stress. yang selalu stress tu boleh la makan coklat. especially time nak exam. antioxidant juga mengurangkan risiko dari pelbagai penyakit seperti kanser dan sakit jantung. dari apa yang aku baca, antioxidant yang terkandung dalam DARK CHOCOLATE adalah sangat baik untuk kesihatan jantung selain melancarkan sistem perjalanan darah dan juga kandungan kolestrol.

3. khasiat coklat untuk kesihatan adalah antioksidan. ia diperolehi dari biji koko yang mengandungi antioksidan flavanoid yang berguna untuk menahan radikal bebas. tapi khasiat antioksidan bergantung pada kadar koko dalam coklat yang kita gunakan. semakin besar kadar kokonya maka makin besar manfaat antioksidan dalam sepotong coklat yang kita makan. untuk melihat kadar antioksidan kita boleh lihat dekat sampel coklat ataupun pada warna coklat. lagi gelap coklat tu maknanya makin besar kadar koko dalam coklat tu. maknanya lagi gelap lagi bagus.

4. coklat tidak menggemukkan. isu sebenarnya bila kita ni makan secara berlebihan. makan sederhana termasuklah coklat, diiringi dengan senaman adalah salah satu cara untuk menjaga berat badan. yang penting tahap kecerdasan bukan hanya kehilangan berat badan tapi penjagaan kesihatan tu penting. menurut Persatuan pemakanan amerika adalah disyorkan supaya "coklat boleh dimakan secara sederhana". ni kalau hang dok bantai satu bar tiap-tiap hari memang hujung bulan gedempol la jawabnya.
info : http://www.potensi.com.my (korang cari artikel - salah anggap mengenai coklat)

so lepas ni boleh la makan coklat. tapi jangan pulak lepas ni pergi giant korang borong semua coklat lak ye.tak jadi apa la lepas tu tapi pape pun lepas dah melantak coklat tu jangan lupa gosok gigi ye. gigi nya rompong dong jika tidak digosok.smile :)

p/s: dulu belajar biologi.ada la jugak belajar pasal antioksidan 
ni tapi bila sambung belajar lari bidang la pulak..

No comments:

Post a Comment

Followers