Wednesday, April 27, 2011

Bila exam je mesti stress..ngee~

Hey peeps! study ke tu?wahh,bagus.teruskan tapi janganlah stress sangat okei. take a breath. tarikkkk...hembusss..tarikkkkk..hembusss..fuhh !aku bukan nak ajar korang cara pernafasan lorr..(o_0)!
sebanarnya, aku nak share tips before exam.aku tahu korang ada tips korang sendiri but then aku nak gak share tips aku.wahh!ayat kemain lagi kan. " aku ni idak lerr pandai sangat nak ber-tips2 bagai ni.. tapi apa salahnya kan kalau aku nak share cara aku study kan." kalau korang rasa korang boleh ikot style aku why not korang cuba kan?


dulu masa diploma style study aku semacam sikit. biasanya aku akan pulun habis-habisan sehari sebelum exam sampai tak cukup tido. esok nya mata macam beruang kutub nak jawab exam..kahkahkah..:') tapi bila result keluar tak ada lah gempak. biasa je. so far alhamdulillah pencapaian okei tapi tak adanya nak dibanggakan. cuma sem ni jela aku cuak sikit.tak tahu nak cakap cam mana.mostly subject sume cam killer..huh..

jadi aku pon dok pikir kenapalah result aku teruk eh? macam orang tak study pon iye..>,< bila dah sambung degree aku ubah style study aku. alhamdulillah pointer seperti yang diharapkan tapi target untuk dean list award tak tercapai lagi. harapnya sem ni laa.amin.mudah-mudahan.

1. study lebih awal sebelum tarikh peperiksaan.
bila korang study awal means korang telah buat persediaan awal. buat short notes, buat latih tubi, jawab soalan past year. bila korang dah buat semua ni secara tak langsung korang dah boleh agak soalan apa yang akan keluar. aku tak cakap eh soalan sebijik sejibon yang akan keluar tapi standard soalan biasanya akan lebih kurang. so apa tunggu lagi. sila study okey ?

2. study group / study sorang-sorang.
yang ni universal.terpulang pada individu.kalau korang rasa boleh study ramai-ramai silakan.no one will stop you. tapi tak semua boleh orang boleh stdy in group. porke(bahasa latin.sila goggle)? sebabnya ada sesetengah orang tu dia tak boleh nak adapt environment yang 'bising'. maksud aku bila da study group korang paham-pahamlah kalau dah sibuk ber-discuss tu cam mana caranya. kalau da satu group sampai 6 orang per cer ? tapi tu semua terpulang okeh. dua-dua cara study ni elok.tak ada yang tak bagusnya. so mana satu pilihan korang? pilihan aku?? rahsiaa...syhhh..


3. tanya lecturer/kawan kalau ada soalan yang tak paham.
malu bertanya sesat jalan. jadi kalau korang ada masalah sila lah tanya.tanya banyak-banyak sampai lecturer/kawan tak larat nak menjawab.silap hari bulan ko dapat pelempang dari dia. kalau aku biasanya dah dekat-dekat nak paper final aku akan jumpa lecturer. kadang-kadang time last minit macam ni lah diorang akan bagi tips yang dia tak bagi dalam class. mana tahu rezeki korang tengah mood baik lecturer tu bagi ko soalan bocor..haaa! amacam style tak ?hahha..ceh tak laa tapi apa yang aku cakap tu betul. cuba la.tak rugi pon.

4. tidur awal
ni korang dah tahu. tapi kalau aku memang tak lah. biasanya aku akan tido around pukul 12am macam tu.then pukul 3am or 4am bangun balik. tapi alarm tok sah citer la baper banyak aku pasang..ehehe..biasala orang kalau da liat nak bangun.tapi demi final aku akan buat. bila korang study pepagi buta macam tu serius senang nak ingat. then,dah abes study kalau dah masuk subuh terus solat. insyaallah Allah permudahkan segala apa yang korang belajar. :)

5.doa,tawakal,usaha
last but not least, dah usaha jangan lupa tawakal & doa. restu mak ayah pon penting ye. bila hati tenang insyaallah mesti bolej jawab soalan. 

6. study smart
saje je letak besar-besar. perkara paling penting yang perlu diingat. bila dah saat-saat akhir nak masuk hall. korang just belek notes je.tok sah bukak buku tebal-tebal dah. so guys. study smart k.not hard.

wahhh! sampai cam gini jadinye..ish ish ishhh

p/s:   hope this semester dapat buat yang terbaik.
cuaknyaa ..dah jom study !

No comments:

Post a Comment

Followers