Saturday, May 28, 2011

alahai TomYam sotong.

sepanjang start cuti aku rasa hari ni baru 1st time aku keluar jalan-jalan.tu pun dengan parents aku.teman depa p beli barang. sadis giler.bukan sebab tak ada duit tapi aku tak tahu nak kemana plus kawan-kawan yang lain ada yang tak balik cuti lagi.holiday barangkali..uhukss >,<
credit : google

mak : along hari ni nak masak apa?
me : tah la mak. masak je la apa pun.along bedal je. 
(sume benda aku bedal.tolak batu dengan kayu je.)
mak : masak tomyam boleh ? 
(muka berkerut-kerut fikir menu..alahai mak aku ni)
me : boleeeee je makk..ehehee..


time lunch tu aku amik nasi sikit then banjirkan dengan kuah tomyam..seyes mantap beb! EHEE..slurpp..menjilat jari youuu :D meh layan resepi TomYam stail mak aku. bak kata mak aku lar kan. dia kata dia masak main campak-campak je.masuk tu masuk ni.kacau2 sikit masuk bahan tu ini dah siap. tak payah sibuk nak cari bahan yang tak ada.leceh.


Bahan-bahan :
sotong (ikot suka.kalau nak tuka ayam/udang pon boleh)
bawang besar
bawang putih
serai
cili padi (if tak suka pedas tok sah letak naa.)
tomato
sayur kubis (cauliflower/cabbage)
baby corn
lobak merah
rempah tomyam (bahan penting ni.kalau tak ada bukan tomyam la nama nye..:'))

Cara-Cara :
1. tumiskan bawang besar, bawang putih, dan serai yang sudah dititik. kacau sehingga naik bau.
2. masukkan sotong yang sudah dipotong ke dalam bahan tumisan. kacau rata.
3. then masukkan air. (yang ni ikot suka.kalau nak air nye banyak masuk la lebih.okeh ? ) 
4. masukkan rempah tomyam. kacau sehingga rempah tadi sebati dengan kuah. then masukkan lobak merah dan biarkan mendidih. untuk sayur kubis, baby corn, tomato masukkan last sekali sebab depa ni cepat masak.lagipon tak sedap kalau lama sangat masak.nanti lembik.
5.then masukkan daun limau purut dan cili api yang dihiris.biarkan seketika.
6. jom makannn ! :D

p/s: dah macam resepi koboi da aku bagi tak ada sukatan..agak-agak je laa ye..sorry.
thanks for reading ! smile :)

No comments:

Post a Comment

Followers