Friday, June 25, 2010

Jom baca ini entry.

haha..tajuk tak der kaitan dengan entry yang tulis.
ayat nak gempak saja. tak syuka yer?
I tak kisah u olz tak payah la kisah.
......
kawan2 yang tengah bercuti ni hows ur holiday?
best?boring?sangat best sampai nak berkongsi cerita??
ishh tak payah laa...tak nak tahu pon..
adakah cuti yang ada anda isi dgn aktiviti yang berfaedah ataupn sibuk dok kehulur-hilir tak tahu nak buat ape..
mcm laa I tak kehulur-hilir g mall..pusing sana pusing sini

So,memandangkan cuti sem hampir tamat,
I nak share ngn korang tips nak kuatkan semula daya ingatan OTAK kamu semua~
almaklum la dah lama tak ngadap buku. karat2 mesti kne buang dulu.=)) Selamat beramal ye.

1.chill out
memandangkan kamu semua bercuti lama sangat jadi I tak berapa suggestkan korang ni berchill out sgt.iye la ape lagi yang korang sibuk chill kan? tak puas lagi ye??
kajian membuktikan otak manusia ni susah nak mengingat sesuatu fakta atau benda penting bila kite tension..bila otak kita tenang so secara total kita senang nak focus. so, pada kawan2 adik2 yang nak exam tu jangan tension2 sangat. relax take a breath..tarik nafassssss....hembussss..

2.Focus tentang masa hadapan
cakap pasal masa depan mst kamu..kamu..kamu dan kamu mesti fikir pasal kahwin kan??hang gatai na..ni bukan pasal kahwin lah! I nak jelas kan sejelas2nya ' masa depan' disini bermaksud ape yang kamu rancang untuk kebaikan kamu.contohnya bukak bisnes cari duit banyak2.. faham da? good! kiranya benda yang kita rancang ni ibarat reverse psychology..bila kita plan sesuatu so kita akan ada effort untuk capai apa yang kita nak. people who have a purpose in life appear to do better.

3.Go for a walk
bila da sampai time2 nak exam masti otak kita akan stress out. dari paksa otak tu study dats better rest kejap. jalan2 amik angin ke. tengok pokok-pokok hijau. menurut kajian Dr.Edgerly bila kita beriadah sistem dalam badan manusia akan mengeluarkan sejenis bahan kimia yang elok untuk sistem dalam otak kita.ini bertindak otak kita supaya lebih peka. Jadi bukankah elok kalau kita bersenam? think yourself for your own goodness.

4. Snack on berries.
Berry?? mana nak cari minatang neh? relax okeh relax. awat dok kalut sangat. based on my reading tips no.4 makan buah berry tapi kalau tak ada u olz pepandai la tuka dengan benda lain. macam salad. tapi if rajin buat la fruit salad. simple kan?haaa..so ape lagi tunggu g la buat..
info: Buah-buahan or sayur2an yang color nya lebih gelap lebih baik berbanding yang biasa.

5.Belajar sesuatu yang baru.
life begin from learning..jadi belajar lah sesuatu yang baru utk kehidupan yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment

Followers